Back with the kids! - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Tessa Janssen - WaarBenJij.nu Back with the kids! - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Tessa Janssen - WaarBenJij.nu

Back with the kids!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tessa

10 Januari 2010 | Kenia, Nyeri

Ik schrijf dit bericht vanuit een mooi en warm Kenia, terwijl ik van het thuisfront berichten krijg over de aanhoudende kou en sneeuw, over contracten gesproken!

Ik ben vorige week aangekomen in het weeshuis, samen met mijn oom en tante, die ook erg betrokken zijn bij het project en de kids nu wel eens met eigen ogen wilden zien! Verder is er ook een vrijwilligster, Nicole en er zullen nog veel volgen de komende maanden. Ik ben o.a. hier om de bouw opnieuw mee op te starten. Eind van de maand komen er weer twee harde werkers vanuit Nederland, maar wellicht beginnen de Keniaanse werkers al komende week. We hopen dat het nieuwe weeshuis in april kan worden geopend. Het huidige huis is nl. veel te klein momenteel voor de 25 kids van Upendo. Toch merken de kids daar weinig van: die hebben een lekker bed, gaan naar school en krijgen genoeg te eten, liefde en aandacht. Echter is het qua hygiëne veel fijner om te verhuizen, in dit kleine huis is het moeilijk alles schoon te houden. Vooral omdat het weer van slag is en het nu, terwijl het hoogzomer is, toch af en toe regent. Alle was wordt binnen opgehangen, weinig ruimte om te spelen dus. Daarom gaan we zoals nu, in het weekend met alle kids naar buiten. Mijn tante had allerlei leuke buitenspelen meegenomen, dus hebben we heerlijk gebadmintond, met de bal gespeeld en kortom genoten! ’s Avonds is het kleine huis wel heel gezellig, gisterenavond bijvoorbeeld hebben we een ‘movie-night’ gehouden! Alle kids bij elkaar op het tapijt voor de mini-tv, in de keuken zelf popcorn gemaakt op een houtskoolvuur en met de aanmaaklimonade erbij was het feest compleet! Een heerlijke avond!

Wat ook altijd weer zo heerlijk is om te zien is dat de kids zingen voor het eten, vaak religieus getinte liedjes, (Kenia is n.l. een zeer christelijk land, vooral in de dorpen) dat is zo grappig om te zien! Zie je ze uit volle borst zingen, elkaar overstemmend, wie kan het hardst en het mooist zingen! Maar daarna, tijdens het eten, gaan de mondjes slechts open om te eten, muisstil! Discipline is hier nog volop aanwezig, kinderen luisteren goed en hebben veel respect voor de ouderen. Dit zie je in het weeshuis, waar relatief weinig ruzie is en er goed geluisterd wordt naar de drie huismoeders en andere volwassenen. Daar kunnen we in Nederland wel iets van leren soms, hahaha! Ook op de scholen zie je dit, waar kids met meer dan 50 zelf studerend in de klas zitten, te wachten op de leraar die pauze heeft. Stel je voor, 50 kids, in een klein lokaal, met z’n drietjes gepropt in een houten bankje, oude schriften, vieze vloeren en ouderwetse boeken, en dan toch zelfstandig werken, tot de leraar terugkomt. Ok, wellicht heeft de leerkracht die langs de lokalen loopt me de zweep er iets mee te maken, echt heel bizar om te zien….. maar ja, stil is het wel!

Kreeg vorige maand heel goed nieuws. Jackson jr. een van mijn oudste jongens in Upendo was weer terug. Jackson jr. kwam zo’n drie jaar geleden uit de jeugdgevangenis en kreeg een kans om het opnieuw te proberen: hij werd daarom geplaatst in Upendo. Het was heel moeilijk voor Jackson jr. om zich weer aan te passen aan het leven in een ‘normale’ omgeving, waar hij gewoon kind kon zijn. Hij had veel meegemaakt, veel gezien en probeerde puur te overleven. Zo ook in Upendo, hij stal eten, luisterde vaak niet en op school was het helemaal een drama. Hij haalde geweldige cijfers, dat dan wel, maar pestte andere kinderen, was brutaal tegen de leerkrachten en begon ook op school en in de buurtwinkels dingen te stelen. De leerkrachten konden hem niet meer aan en de huismoeders in Upendo ook niet. Jackson jr. wilde hier ook niet meer zijn en liep weg. Hij werd weer opgepakt en belande wederom in de gevangenis. Toen zijn tijd daar voorbij was, stond hij weer op straat, net als zo vele straatjongens hier. Meerdere malen hebben de manager Jackson, vrijwilligers en ikzelf op straat naar Jackson jr. gezocht, helaas steeds tevergeefs. Na een jaar op straat te hebben geleefd, kwam Jackson echter tot een soort van inkeer, hij wilde zijn leven niet vergooien op straat en klopte weer aan bij Upendo, met de spreekwoordelijke staart tussen de benen. Natuurlijk namen we hem weer op, iedereen verdient een tweede kans, maar hij moest zichzelf wel bewijzen. Hij heeft eerst een paar weken bij de ouders van manager Jackson op de boerderij meegeholpen en het vertrouwen van iedereen teruggewonnen. Nu zie ik echt dat hij deze kans wilt en daarom gaat hij komende week ook weer naar school. Hij wordt ook een klas hoger geplaatst. Dit omdat hij zeer intelligent is en zich vroeger daardoor verveelde in de klas. Dat was ook een van de redenen waardoor hij zo veel kon klieren, terwijl zijn cijfers wel goed bleven. Ik ben vol vertrouwen dat het dit keer goed gaat. Jackson jr. had vanaf het begin al een speciale plek in mijn hart, toen we voor de kids n.l. geboortedata aan het verzinnen waren, (is veelal onbekend en worden dus verzonnen!) hebben we voor hem dezelfde dag gekozen als mijn verjaardag! Ik ga weer terug naar de kids, tot snel, of zoals ze in Kenia zeggen, Kwaheri!

Liefs Tessa

Voor meer informatie: www.upendocentre.org
donaties ABN 59.63.47.596 tnv Upendo Children’s Centre

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Salama! In Juli en Augustus 2006 heb ik voor het eerst in mijn vakantie vrijwilligerswerk gedaan in een weeshuis in Thika, Kenya. Dit is mij zo goed bevallen dat ik besloten heb terug te gaan en ditmaal voor langere tijd. Ik wilde mijn eigen weeshuis opstarten. Zo gezegd zo gedaan, in feb 2006 was het Upendo Children's Centre geboren! Er wonen momenteel 25 kids, voor meer informatie check www.upendocentre.org Momenteel pendel ik tussen Nederland en Kenya. Op mijn website kun je al mijn belevenissen volgen. Voor foto's moet je zijn op www.tessajanssen.com Liefs Tessa

Actief sinds 09 Juni 2006
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 119938

Voorgaande reizen:

10 Juli 2006 - 30 November -0001

Kenia

Landen bezocht: