dansen met een Masaai! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Tessa Janssen - WaarBenJij.nu dansen met een Masaai! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Tessa Janssen - WaarBenJij.nu

dansen met een Masaai!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tessa

28 Juli 2006 | Kenia, Thika

Hallo allemaal!

Allereerst bedankt voor al jullie lieve berichtjes en mailtjes, doet me heel goed jullie berichtjes te lezen!

Zoals jullie zien heb ik 5 dagen niks meer geschreven, ben nl. 4 dagen op safari geweest met de andere vrijwilligers! Het is nl. zo druk hier in Thika en in CRC dat je een 'brake' echt even kunt gebruiken, ook omdat je zo de andere kant van Kenya kunt zien.

En die andere kant was me toch mooi, ik vond dit land al helemaal super en voelde me hier al echt thuis maar na het zien van National Park Masaai Mara ben ik helemaal verliefd op Kenia!

We zijn getuigen geweest van de 'migration' wat inhoud dat de dieren in groepen (1,5 milion in totaal) door het gebied trekken richting beter gras. We hebben dus ook letterlijk duizenden wildebeast, gnoes, zebra's etc. langs ons busje zien trekken! Zo indrukwekkend! Verder hebben we olifanten, giraffe, 2 cheeta's, leeuwen, impala's, en nog veel meer gezien. Echt geweldig!!!
We sliepen in tentjes waar een Masaai de wacht hield. Onder het eten (we hadden een privekok mee!!!!) heeft hij een olifant met zijn speer weggejaagd omdat die te dicht bij de tenten kwam. 's Avonds plassen deden Karen, Sandra en ik maar naast de tent, gezamelijk!! ipv in het wc-hokje, liepen iets te veel dieren rond, hahah, wel een ervaring!!

's Avonds zijn Karen, Sandra en ik met onze Afrikaanse gids Peter en zijn stagiaire Steve op stap gegaan! Nouja op stap, hele mini-mini cafeetjes vol met Masaai in rode doeken en een barretje in de hoek achter tralies! Maar, zoals de meeste van jullie weten, geef mij muziek en ik ga dansen. Ook hier dus! Was maar net binnen toen een Masaai (Salou) mij kwam halen om te dansen. Nou, leuk natuurlijk. Na een paar dansen doet hij zijn ketting af (een luipaardentand) en doet mij deze om. Ik nog zeggen dat ik het niet kon aannemen maar hij wilde daar niets van weten. Toen hij later ook nog met biertjes aankwam en vroeg of ik al getrouwd was werd hij me toch een beetje te opdringerig en heeft Peter gezegd dat ik zijn 'mama' al was (wat betekent 'moeder van zijn kinderen') Hahaha!!

Volgende ochtend weer vroeg op voor een nieuwe drive door de Masaai Mara waar we weer zoveel moois heben gezien dat ik het niet eens kan opnoemen. Ik heb meer dan een uur gefilmd en zoveel foto's gemaakt!

Hierna zijn we doorgereden naar Lake Nakuru (mama, dat meer uit de film de 'Constant Gardner') waar ook een National Park bij is. Hier 's avonds in een heerlijk hotelletje geslapen en een schone douche kunnen nemen...wat een verademing na 3 weken douchen in een aftandse douche en 2 nachten op een camping!! We waren eindelijk weer schoon!!!

In Lake Nakuru hebben we nog heel veel neushoorns gezien en zelfs de hele zeldzame 'black Rhino'. Verder zijn daar duizenden flamingo's die het water helemaal roze kleuren van een afstand. We zijn ook langs het meer uitgestapt om ze van dichtbij te bewonderen!

We hebben de 'big 5' nu gezien op de luipaard na, maar ik heb wel zijn tand! Op de terugweg reed Peter nog langs Lake Navasha waar we een boottochtje hebben gemaakt in een kano tussen de nijlpaarden en de flamingo's, wederom helemaal geweldig!!

De mensen die mij wat beter kennen weten dat ik eigenlijk altijd wel een heel gelukkig meisje ben, heb helemaal niks te klagen en voel me meestal ook helemaal goed. Dacht daarom ook dat ik me niet nog gelukkiger kon voelen... had het mis, want toen we zo door de Masaai Mara reden was ik zo ongelooflijk gelukkig, dat kun je je niet voorstellen. Je gevoelens hier zijn zo tegenstrijdig, de ene dag loop je in de sloppenwijk en voel je je intens verdrietig, een paar dagen later in Masaai Mara ben je het gelukkigste meisje ter wereld!!!

Oja, ben gisteren nog ten huwelijk gevraagd! Hahahaha! Loop ik alleen op de markt komt er een man, midden dertig in pak, naar me toe, ziet geen trouwring en vraagt dus of ik getouwd ben. Ik kijk naar mijn hand, shit, neptrouwring vergeten om te doen. Ik dus maar gezegd dat ik verloofd was maar dat was niet overtuigend genoeg blijkbaar want hij wide met me trouwen!!! Ik natuurlijk lachen en hij heel serieus " It's not a joke, I want you to be my wife' waarop hij zijn portemonnee trekt en laat zien dat hij heel welvarend is. ' I have a good life'! Ik natuurlijk heel netjes bedankt voor dit mooie aanbod en maar verder gelopen ;-) !!

Vandaag vertrekken de andere 4 vrijwilligers naar Mombasa voor en korte strandvakantie. Ik blijf hier omdat ik gekomen ben voor de kids en anders maar zo weinig tijd met ze over heb. Maar de komende 4 daagjes zit ik dus in mij uppie tussen de kids. Gelukkig heb ik al veel mensen leren kennen en zal ik mij niet vervelen. Zaterdag ga ik koffie drinken met Peter, onze reisleider van de safari en zou als ik zou willen met een Australiër en 2 Engelse (die werken in het opvanghuis voor lijmsnuivers) kunnen gaan stappen in Nairobi Ik denk dat ik dat maar laat want na een paar dagen alleen met de kids en de 'moeders' zal ik wel helemaal kapot zijn!! Slapen!!!!

Volgende week gaan we weer terug naar Kibira, de grote sloppenwijk en ook nog naar een sloppnwijk in Thika, Madarou. Verder heb ik de Heamaster nog een grote lading eten gebracht voor het papproject en hij was werderom zo blij gisteren.

Mijn mini-vakantie is over, nu moet er weer gewerkt worden! Maar het blijft gewoon erg leuk hier!

Oja, nog zoiets. Mama en papa weten nog wel dat ik als kind in Parijs alle clochards mijn vakantie geld wilde geven en dat ik moeilijk langs een bedelaar of straatkrant verkoper te lopen zonder iets kleins te geven. (zit waarschijnlijk in de genen he mama en oma Vaessen!!) In ieder geval heb je hier dus heel veel straatkids die echt zo arm zijn dat hun kleren letterlijk helemaal versleten zijn. Ze lopen dan rond met flesjes lijm en dat is zo triest. Ze staan ook in de buurt van de supermarkt dus elke dag koop ik maar bananen, koekje brood of water voor ze. zeggen ze heel beleefd 'asanthe' (dankjewel). Echt heel apart en moeilijk. Zou ze liever allemaal meenemen naar huis!

Ik ga weer afsluiten en zal morgen misschien nog wat foto's uploaden! Oja Pepijn, Grisson kan voetballen dus die bal, dat zou hij heel leuk vinden en dan mag hij als hij 12 is en bij MVV tekent gewoon bij mij komen wonen!!! Hahaha ;-)

Veel liefs allemaal en laat die mailtjes en berichtjes maar komen, daar geniet ik echt van!

Kusjes xxxxxxxxxxx

  • 29 Juli 2006 - 16:15

    Papa:

    Hoi lieve Tessa,
    Tijdens de fietsvakantie langs de Donau hebben mama en ik getracht op de hoogte te blijven van je belevenissen. Weer terug thuis hebben we je verhalen goed kunnen lezen en de foto's kunnen bekijken. Het is allemaal heel indrukwekkend wat je daar mee maakt. Goed werk!!
    Wij kunnen ons dat hier in ons luxe leventje bijna niet voorstellen hoe het daar is. We zullen straks nog veel napraten met de foto's en de film erbij.
    Ga nog een paar weekjes door met je goede werk.
    We blijven je volgen!
    Liefs,
    papa

  • 30 Juli 2006 - 19:16

    Sas:

    Lieve lieve Tes,

    Mijn belevenissen in Cuba zijn niets in verhouding metwat jij meemaakt in Kenia! Ik heb net zoals je ouders al je verhalen en fotos na de vakantie bekijken, internet in Cuba is te traag..maar ik ben trots op je! Ik kan het me goed voorstellen, hoe het is in zo n sloppenwijk te lopen, ook al is het in Cuba lang niet zo erg als daar, maar het verdriet dat dat je doet, dat heb ik ook zo beleefd! Ik schrijf je zo n mail en mis je heel erg! Pas goed op jezelf! En op alle lieve lachende kindjes! Veel liefs en een dikke kus! Sas

  • 01 Augustus 2006 - 14:35

    Anouk:

    He Tess,
    Ben je bijna klaar? We hebben namelijk Very Important Personal boodschappen te doen ;-) Ik heb zoooo'n zin in onze vegetarische spaghetti. Hebben we ook verdiend na onze wc-schoonmaak-poep-krab-actie!

    Nee-Koo-Soo, Anouk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Salama! In Juli en Augustus 2006 heb ik voor het eerst in mijn vakantie vrijwilligerswerk gedaan in een weeshuis in Thika, Kenya. Dit is mij zo goed bevallen dat ik besloten heb terug te gaan en ditmaal voor langere tijd. Ik wilde mijn eigen weeshuis opstarten. Zo gezegd zo gedaan, in feb 2006 was het Upendo Children's Centre geboren! Er wonen momenteel 25 kids, voor meer informatie check www.upendocentre.org Momenteel pendel ik tussen Nederland en Kenya. Op mijn website kun je al mijn belevenissen volgen. Voor foto's moet je zijn op www.tessajanssen.com Liefs Tessa

Actief sinds 09 Juni 2006
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 120018

Voorgaande reizen:

10 Juli 2006 - 30 November -0001

Kenia

Landen bezocht: