Wirimu Degwa - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Tessa Janssen - WaarBenJij.nu Wirimu Degwa - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Tessa Janssen - WaarBenJij.nu

Wirimu Degwa

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tessa

16 Januari 2010 | Kenia, Nyeri

Lieve allemaal,

Hier weer een berichtje vanuit het warme Kenia. Met de kinderen van Upendo gaat het erg goed. De laatste week heeft in het teken gestaan van scholing. Zelfs een aantal van de allerkleinste kinderen van Upendo Children’s Centre zijn dit nieuwe schooljaar naar de Nursery gegaan (soort van kleuterschool!) andere weer een klas hoger en Jackson jr zelfs weer helemaal opnieuw, na een jaar op straat te zijn geweest. Hij zag er zo trots uit in zijn nieuwe schooluniform! Op de school van Jackson jr werden we naar goed Keniaans gebruik langs alle klassen geloodst, hahaha, alle kinderen zongen liedjes en er werden zelfs hele gedichten aan ons voorgedragen. mooi!!!!

In klas vijf, vergelijkbaar met de brugklas in Nederland, zat een meisje dat erg opviel. Wairimu Degwa. Ze viel op omdat ze helemaal vooraan zat en een oog bedekt was met een wit vlies. We vroegen de headmaster Cecilia wat er met Wairimu aan de hand was. Blijkbaar had Wairimu al erg lang infecties aan haar ogen. deze infecties zorgden ervoor dat er zich een wit vlies op het oog vormde, waardoor ze niets meer kon zien. Het vlies was al eenmaal verwijderd maar was helaas in alle hevigheid teruggekeerd. Een oog was alweer blind en het andere was ook al geinfecteerd. Hier moest dus snel actie ondernomen worden. We hebben met de headmaster en de vader van Wairimu (haar moeder is helaas gestorven) een gesprek gehad en een plan de campagne gemaakt. Komende donderdag gaan we in alle vroegte naar het Kikuyu Hospital vlak buiten Nairobi. Dit is het enig ziekenhuis, in blijkbaar geheel oost Afrika, dat gespecialiseerd is in ogen. Het is een private hospital, wat garant staat voor goede en kundige zorg. Hier gaan we een diagnose vragen en kijken hoe we haar kunnen laten behandelen.

Een meisje in Nederland heeft al een grote handicap als ze haar zicht verliest, een meisje in Kenia heeft gewoon helemaal geen kansen meer.

We hebben met het weeshuis Upendo een budget en zitten midden in de grote bouwperiode, waar veel van de donaties heen gaan. Dit wordt dan ook een onvoorziene kostenpost, wel een die we moeten nemen. Een van de vrijwilligsters, Danielle, zal financieel al meehelpen maar ik zou ook graag uw hulp vragen. Op rekeningnummer 59 63 47 596 tnv Upendo Children’s Centre kunt u, als u zich geroepen voelt, een donatie overmaken ovv ‘Wairimu’. Dan kunnen we er met uw hulp voor zorgen dat dit kleine meisje de toekomst weer zonnig tegenmoet kan zien, letterlijk! Ook kunnen we dan voor de nazorg zorgen, zodat het vlies niet binnen no time terugkeert maar blijvend weg blijft.

Ik ga weer snel verder met de orde van de dag, de kids van Upendo, we gaan dadelijk nl ‘chili con carne’ voor ze maken, hopelijk vinden ze het lekker!!!! Dus op naar de markt voor inkopen.

Liefs Tessa

• 20 Januari 2010 - 22:08

Manon En Monique:

Hey Tessa,

We zijn er nog niet maar we willen Wairimu’ graag helpen. We hebben een donatie gedaan.

Veel liefst,
    Manon en Monique

• 09 Februari 2010 - 20:16

Wendy Van Oostenbrug:

Beste Tessa, graag zou ik voor een periode van 4 weken komen helpen in jouw weeshuis. Ik ben na het zien van de website, het lezen van de blogs en speciaal de filmpjes van de Limburgse zender zo enthousiast geworden dat ik mij zou willen aanmelden. Kan ik het aanmeldingsformulier naar Maastricht of Kenia sturen? Alvast bedankt voor je reactie!
    Met vriendelijke groet,
    Wendy van Oostenbrugge
    wenzz4@yahoo.com

• 12 April 2010 - 06:55

Beertje Zonn:

Hallo Tessa,

Zou je mij prive willen mailen, dan kan ik je het een en ander uitleggen.

Groetjes,
    Beertje Zonn & Sonnja
    mijn e-mail is:
    rboudestein@casema.nl

• 15 Juni 2010 - 18:28

Betty Hover:

Hallo Tessa,

Zou ji mij eens privé willen mailen of bellen?
    Ik wil je graag een keer spreken over e.e.a.

Groetjes,
    Betty Hover

• 25 Augustus 2010 - 14:31

Mary De Lange:

Hallo Tessa,
    ik woon in de UK en zag 'n artikel over je werk in Kenia in 'n oude Margriet van vorig jaar. Maar er viel mij ook iets op, n.l. dat ik waarschijnlijk n' oude schoolvriendin ben van je moeder, en haar zusjes Angele, Jessie en Lisette Jansen uit Soest.
    Ik hoop 'n reactie van je te krijgen.
    Veel sukses met Upendo!

• 31 Augustus 2010 - 12:20

Louis Rouwenhorst:

Hallo Tesse,

Ik heb laatst met Miranda (vriendin van je) gesproken over vrijwilligerswerk in Afrika. Ik heb aangegeven dat ik graag voor 3 tot 6 maanden actief wil zijn. Hierbij heb ik geen voorkeur voor een speciaal land. Ik wil wel graag ingezet worden bij sport- en spel activiteiten/projecten.
    Ik heb op de website van upendo hierover niks terug gevonden. Aangezien jij zelf actief bent als vrijwilliger kun jij me misschien helpen met organisaties die je kent die zich specifiek richten op sport en spel.

Als je me hierbij kunt helpen kun je reageren naar Loewieloewie@hotmail.com

Ik wens je nog veel plezier en mooie ervaringen in Kenia

Groet,

Louis

• 31 Augustus 2010 - 12:22

Louis Rouwenhorst:

Loewieloewie@hotmail.com

• 17 November 2010 - 09:45

Lucia:

Heey,

Ik vind het zóó goed wat je allemaal in Kenia doet. Ik heb echt heel veel respect voor je!
    Ik kwam je verhaal perongeluk tegen, ik moest een voorkant voor mijn ckv-dossier maken en toen bladerde ik in een oude libelle van mijn moeder.... toen kwam ik jouw verhaal dus tegen ik dacht echt woowwww... dit wil ik later ook gaan doen!!! Als je vanaf je 16e ofzo mocht komen helpen had ik dat al een keer gedaan, maarja als ik 21 ben (nog 5 jaar wachten :P) dan kom ik zeker een keer helpen als vrijwilliger, er zijn namelijk echt te weinig mensen die dit soort dingen doen, ookal zou het vanzelfsprekend moeten zijn.

Heel veel succes met Upendo en alle kinderen!
    God zegent julie! (ik weet niet of je geloofd, maar toch)

liefs,
    Lucia

• 17 November 2010 - 09:49

Tessa:

Hoi Lucia,

Bedankt voor je lieve reactie! Enne, vanaf 18 (dat is nog maar 2 jaar ;-)) kun je al komen helpen. Mijn emailadres staat op de site, www.upendocentre.org, dus wie weet tot over twee jaar!

groetjes tessa