HOES!!!!!! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Tessa Janssen - WaarBenJij.nu HOES!!!!!! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Tessa Janssen - WaarBenJij.nu

HOES!!!!!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tessa

07 Oktober 2006 | Kenia, Thika

Hoes!

Ja Hoes! Dat is de welkomstgroet bij karate hier, dus 'Hoes allemaal'!

Zo daar ben ik weer, een weekje alweer in Kenia en de tijd vliegt, lijkt alsof ik niet ben weggeweest, heb ook al weer zoveel gedaan.

Waar zal ik beginnen.... Allereerst zal ik op verzoek van mijn tante Marleen een dag uit het dagelijkse leventje van mij, hier in Thika beschrijven zodat jullie een beetje een beeld krijgen van mijn dagen hier...

Zijn jullie er klaar voor?!
Elke morgen gaat de wekker om 4.55uur af, en dat is vroeg!! Het is zelfs een half uur vroeger dan in juli omdat wij als vrijwilligers nu meer dingen kunnen doen en daar hoort ook het aankleden en brood smeren bij in de vroege uurtjes. Na alle kids te hebben aangekleed en brood te hebben gesmeerd gaan de kids eten. Wij snel even opfrissen en dan de schoenen aan en naar school lopen rond half 7. De school begint hier nl. om 7 uur. De rest van de dag tot 15 uur zijn we 'vrij' althans, zonder de kids. Er zijn dan nog 2 kids, de kleinste, David en Lewis, thuis maar verder is iedereen op school. Wij maken dan met de boardmembers een plan voor de hele week. We gaan dan bijvoorbeeld naar de sloppenwijken, de school, de blindenschool of naar andere projecten in de buurt. Vaak hebben we dan ook tijd om bij "Leens" onze supermarkt boodschappen te gaan doen en vaak een kopje thee te drinken en een samosa te eten (te lekker bladerdeeg driehoekje met gehakt!) in het Decemberhotel in Thika. Verder wassen we onze eigen kleren uit in een teiltje (3 teiltjes eigenlijk, is een heel ritueel!!). Om 15 uur halen we de kids op van school en gaan we helpen met het wassen van de schooluniformpjes en poetsen we 19 paar schoenen omdat die door het stof elke dag rood kleuren ipv zwart! Daarna de kids helpen met douchen (10 kids tegelijk in de douche, te lief gewoon!!!!). Hierna hebben we tijd om met de kids te spelen, te helpen met huiswerk en evt. te helpen met koken. Dit laatste gebeurt niet zo heel vaak, meestal kookt de 'huismoeder' voor de kids, het is wel zo dat we af en toe voor onszelf koken om toch wat variatie aan te brengen. Anders vallen we te veel af met het 'Afrika dieet!' Na het eten ruimen de kids zelf af en wassen ze ook af. Ze gaan dan naar bed en wij lezen verhaaltjes voor, heel gezellig en erg leuk om te doen. Vooral 'little Nemo' en 'jungle book' zijn erg populair!!!
Als de kids aan het slapen zijn gaan wij naar karateles. Dit is elke avond in Thika en ik ben deze week al 3 keer geweest! Verder gaan we in het weekend (lees vanavond!) naar Porkies, de plaatselijk disco, haha!
Verder door de weeks niet te laat naar bed omdat de wekker al weer vroeg gaat! Hopelijk hebben jullie zo een beetje een idee van mij dagindeling hier!!

Nu even terug naar het "HOES" uit de titel van dit stukje. Zoals ik hierboven al schreef gaan we naar karateles. We hebben zelfs echte karate pakken met Keniaanse vlag gekocht! We trainen dan ook niet met de minsten, we worden nl getraind door de Nationale coach en onder de mannen zitten een aantal aankomende nationaal kampioenen. Een ervan is Erik en eigenlijk gelijk de reden waarom al wij dames gaan karate, haha, Hij is groot, ongelooflijk gespierd en helemaal afgetraind. Zie je het al voor je??!! Hij moet zondag over een week naar Nairobi voor de kwalificatie voor het Nationale team dus wij gaan mee aanmoedigen!! haha!!! Maar je kunt je wel indenken dat het zware trainingen zijn, ik voel spieren waarvan ik niet eens wist dat ik ze had! Gisteren moest ik ook partner zijn met deze Erik, en dan word ik dus echt fanatiek, laat ik me niet kennen. Samen strekoefeningen doen, en ik maar denken dat ik lenig was, nou vergeleken bij hem stelde ik niks voor maar hij was heel geduldig! Ik kleur tijdens de training trouwens helemaal paars geloof ik, althans zo voelt het wel, haha! Maar goed, daarna nog technieken oefenen en daarna vechten. Was super gaaf! Volgens een van de boarmembers, Nelson, zelf 2 maal nationaal kampioen kan hij me wel klaarstomen zodat ik binnen 3 maanden mee kan doen met demonstraties bij de kampioenschappen! Haha, dat zou wat zijn. Maar door het 'Afrika dieet' en het intensieve trainen vliegen de kilo's er hier van af... vind ik natuurlijk niet zo erg maar gaat wel hard, zelf in een week merk ik al dat broeken losser zitten... Stuur maar wat lekkere dropjes of stroopwafels op om me op mijn gewicht te houden!!!

Gisteren zijn we 's ochtends met de boda boda (fietstaxi) naar de slum Kiandutu gegaan met alle vrijwilligers. We zijn daar een nieuwe school gestart. Miriam en Wytze, 2 andere vrijwilligers hadden verf gekocht en we gingen de school helemaal verven. Er kunnen hier nu 10 kinderen naar school, de allerarmste en we hopen snel meer geld en dus meer kinderen te kunnen krijgen. Een mooi project en ook leuk dat we er van het begin bij betrokken zijn. Wytze en Miriam hebben ook meubilair gekocht en we gaan ook nog materiale aanschaffen en de binnenplaats opruimen om zo een speelplaats te creeren. Heel gaaf, wordt vervolgd!

Ik heb dankzij jullie heel wat sponsorgeld te besteden en ben me nu goed aan het orienteren waar ik het aan uitgeef. Ik wil ook wel wat geld geven aan dit nieuwe project maar de St. Patricksschool, en het lunchprogramma gaan toch nog even voor. Verder ook CRC zelf, zo heb ik vandaag nl een wasmachine gekocht! De kids moeten nl zelf alles uitwassen, met onze hulp maar dat vergt zoveel tijd dat ze maar weinig tijd om te spelen hebben.... Ze moeten wel leren wassen op de hand in teiltjes(!) maar voor het beddengoed en de handoeken is een wasmachine een uitkomst. De moeder Mary Ann was helemaal blij, zo hebben de kids weer wat meer tijd voor leuke dingen en maakt het ook haar leventje iets gemakkelijker!

Vannacht haden we weer bezoek van de mieren, in de badkamer dit keer... weer met bakken zout in de weer en een paar keer gestoken... auw!!!

We gaan dadelijk naar andere kindertehuizen hier in thika, zijn vanochtend ook al geweest. Ik ga dus maar weer eens afsluiten!

Pepijn, Grisson was helemaal blij met zijn shirt, foto volgt!

Maaike, ook de tandenborstels werden supergoed ontvangen, de kids waren en zijn helemaal blij!!!!

Oja, over de foto's, mijn camera is kapot dus ik moet een nieuwe kopen, en dan volgen de foto's... noge eventjes geduld!!!

Blijf me mailen, smsen enz...

Veel liefs Tessa xxxxxxxxx

  • 07 Oktober 2006 - 12:02

    Papa:

    Lieve Tessa,
    Fijn te lezen dat de ontvangst goed is geweest en dat de eerste week je weer goed is bevallen. We missen je zeer maar het feit dat je het naar je zin hebt verzacht alles weer. Met smacht kijken we uit naar je nieuwe foto's. Koop echter niet een te dure camera. Zonde van het geld. We blijven trots op je! Veel liefs!

  • 07 Oktober 2006 - 14:52

    Babs:

    Hoi Tes,
    super wat je allemaal doet en
    sinds Grisson het shirtje draagt, wint MVV!?!(soms dan) Meid heel veel plezier. Adieje!

  • 07 Oktober 2006 - 15:13

    Lisanne:

    HEEY lieve tessa gelukkig voel je je daar op je gemak je moet wel trg komen he ik ga naar parijs met mijn oom en tante de 22,23,24 december gwn spr leuk
    xxxxxxx lisanne hvj

  • 08 Oktober 2006 - 11:29

    Audrey & Jamie:

    Hey Tessa !
    We vinden het erg vet totje in Kenia bent,we hopen tot je het daar erg naar je zin hebt! Hier op school is het wel oké maar we zullen je wel missen hoor !!
    Nog heel veel plezeer daar ..
    Groetjes xxx

  • 08 Oktober 2006 - 15:34

    Rachelle:

    Hey Tessa,

    Leuk om te lezen hoe jouw dagindeling eruit ziet. Wel vroeg opstaan daar in Afrika! Je hebt ook al een nieuwe hobby gevonden, Karate, lijkt me ook echt iets voor jou!! Ben benieuwd naar de foto`s. Zo te horen heb je het in ieder geval erg naar je zin daar, dat is het allerbelangrijkste!!
    Geniet!! en tot snel! Liefs Rachelle

  • 09 Oktober 2006 - 15:05

    Dave:


    Heel veel succes! En hoop dat het goed mag gaan!

  • 10 Oktober 2006 - 16:07

    Maaike:

    hoi juffrouw janssen ;)

    klinkt weer erug goed allemaal!
    ben blij dat de borsteltjes in de smaak vielen, en ben benieuwd naar de foto's!
    keep up the good work girl!!!!

    liefs
    maaike

  • 10 Oktober 2006 - 18:33

    Annoniem:

    hoi het gaat slegt in de klas meer kan ik niet seggen

  • 10 Oktober 2006 - 19:09

    MiChèlle:

    hèej mevr.Janssen !
    leuk dat we kunnen lezen hoe het daar allemaal is,maar we missen je wel !
    Het gaat wel gOed in de klas alleen zijn er ook kanten die echt slechter in de klas gaan .!
    Heleen & ik hebben gelukkig wel niet meer zo een problemen als op het begin van het jaar die zijn wel al weer opgelost.
    maar we hopee nog verder nieuws te krijgen en dan zien we het wel ..!
    Groetjes michelle uit je(eventjes)mentorklas!

  • 11 Oktober 2006 - 08:48

    Anouk:

    He lieve Tessa!
    YOU'RE BACK! Zijn we eindelijk helemaal samen, ben ik no fun at all. Maar met wat Pretty Woman en pepernoten ben ik er zo weer bovenop en gaan we knallen!
    Safari was al geweldig, heerlijk relaxt echt genoten!
    Ben blij dat je meeging naar de doc, anders had ik echt zijn tafel volgeflatst, haha! Heerlijk he dat Engels hier?! Ben benieuwd naar de uitslag!Gaan we thuis vieren met lekkere happies!
    XXX

  • 11 Oktober 2006 - 18:35

    Dayenne Blokland 2F:

    lieve tessa

    ik vindt het zo cool dat je naar Afrika bent gegaan en ook erg moedig!!gulukkig ben je goed aangekomen en heb je het naar je zin.. ik mis je wel op school omdat we nu geen engels hebben. leuk dat je gemailt hebt en veel sterkte met de komende weken!!! veel kusjes van dayenne ps ik mail je ook terug bij de volgende mail

  • 12 Oktober 2006 - 15:32

    Tiny Klein:

    Hoi Tessa, Een deel LWT-leerlingen houdt 1-11 een speelgoedmarkt. Ik wilde daar ook iets van jou in Thika bijzetten, foto-reportage o.i.d. met een donatie-mogelijkheid. Heb je misschien wat foto's? En is het goed dat ik wat teksten van deze site gebruik? Groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Salama! In Juli en Augustus 2006 heb ik voor het eerst in mijn vakantie vrijwilligerswerk gedaan in een weeshuis in Thika, Kenya. Dit is mij zo goed bevallen dat ik besloten heb terug te gaan en ditmaal voor langere tijd. Ik wilde mijn eigen weeshuis opstarten. Zo gezegd zo gedaan, in feb 2006 was het Upendo Children's Centre geboren! Er wonen momenteel 25 kids, voor meer informatie check www.upendocentre.org Momenteel pendel ik tussen Nederland en Kenya. Op mijn website kun je al mijn belevenissen volgen. Voor foto's moet je zijn op www.tessajanssen.com Liefs Tessa

Actief sinds 09 Juni 2006
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 120078

Voorgaande reizen:

10 Juli 2006 - 30 November -0001

Kenia

Landen bezocht: