Pepper-nuts ;-) en een Sinterklaas-update! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Tessa Janssen - WaarBenJij.nu Pepper-nuts ;-) en een Sinterklaas-update! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Tessa Janssen - WaarBenJij.nu

Pepper-nuts ;-) en een Sinterklaas-update!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tessa

04 December 2006 | Kenia, Thika

Even vooraf:

Bedankt Peter v. Geel, Anniek, Miranda en papa en mama voor jullie pakketjes, Die van Peter en Anniek kwamen vandaag aan, van Peter heeft er 6 (!) weken over gedaan en die van Anniek maar 2, gemiddelde van 1 maand blijft dus staan!! Ik zal alle kids vanavond trakteren op pepernoten, vinden ze helemaal geweldig!! Nogmaals bedankt, heel erg lief en super om naar het postkantoor te gaan en een pakketje op te halen! Asanthe Sana!!!!!


Lieve allemaal!

Wat een ochtend....
Het begon allemaal leuk, 3 vrijwilligers gaan op safari, ik zou naar het postkantoor gaan om een pakketje op te halen, (jippie, jippie!) zonnetje scheen, ideaal. Totdat we opeens een harde knal hoorden van brekend glas, een van onze kinderen, Benina, was tegen een openstaande ruit aangelopen en had haar hele gezichtje openliggen. Een snee van oor tot de andere kant van haar lip, te veel bloed, alle kinderen geschrokken, hectisch. De safaribus stond gelukkig nog op de oprit dus met de 'huismoeder' en de 3 safari gangers ging Benina naar het ziekenhuis. Ik werd een half uurtje later opgehaald om mijn pakketje op te gaan halen bij het postkantoor, wat op zo'n half uur rijden ligt. Daar ik toch wel erg benieuwd was hoe het met Benina ging zijn we via het ziekenhuis terug gereden. In dit 'general hospital' zat Benina nog steeds (bijna 2 uur later!) buiten te wachten met een wattenprop op haar wang. Niemand scheen echt op te schieten en het zag ernaar uit dat we nog wel een paar uur konden wachten. Benina viel bijna in slaap, zo slap was ze door het bloedverlies en ze had hele erge pijn. Ze hield zich zo flink, echt ongelooflijk voor een meisje van 9. Een andere vrijwilliger waarschuwde me om niet het ziekenhuis binnen te gaan want daar lag een vrouw die met een 'panga', een mes van zo'n 60 cm bewerkt was door haar man. Haar vingers waren afgehakt en haar hele hoofd lag open. Ongelooflijk wat een leed je daar ziet, en omdat de mensen zo arm zijn wordt er ook niet secuur of netjes gewerkt, deze vrouw werd niet eens door zusters schoongemaakt, dat moesten haar vriendinnen doen.

Vorige week was ik op bezoek geweest bij iemand in een privé ziekenhuis, aan de andere kant van de stad, hier wilde ik nu ook met Benina naar toe, we wilden niet langer wachten! Het gezicht moest zo snel mogelijk gehecht worden anders zou ze de rest van haar leven met een te lelijk litteken over haar gezicht lopen. De huismoeder vond dit alleen erg duur. Maar wij willen maar al te graag betalen, als ze maar geholpen wordt, en snel! Dus in de safaribus naar de privékliniek geracet. Hier werden we gelijk geholpen en hebben ze dik 3 kwartier gehecht en schoongemaakt, Het arme meisje had zoveel pijn, haar gekerm ging letterlijk door merg en been. En weet je wat de kosten waren, 60 euro! Dat is niks voor ons, voor een meisjes mooie gezichtje. Voor ons niks maar voor mensen hier een maandsalaris! We gaan nu een potje maken met de vrijwilligers waar iedereen iets inlegt zodat in de toekomst bij deze gevallen gelijk naar de privékliniek wordt gereden, ipv naar het gewone ziekenhuis. Op zo'n momenten heb ik echt een hekel aan Kenia; het verschil tussen arm en rijk is zo groot, met geld heb je hier letterlijk alles, zonder sterf je gewoon.
Pfffwww, terug naar de orde van de dag. Benina ligt weer in haar bedje thuis in CRC, de rust is wedergekeerd. Hopelijk zal haar litteken met de tijd minder worden, ze heeft zo'n mooi gezichtje.

Momenteel zitten we met een hele nieuwe groep vrijwilligers in CRC. Vorige week zijn Kim, Gerdi en Anouk naar huis gegaan, diezelfde dag gingen ook Miriam en Wytze weg, om te reizen, Mombasa en safari (zijn vandaag op safari vertrokken). Was opeens wel erg stil en even wennen. Kathelijn en ik bleven over met inmiddels weer 2 nieuwe vrijwilligers, Marieke en Laure. 2 leuke rustige meiden, wordt heel gezellig!

Het laatste weekend van Anouk gingen we naar een concert van 'Nameless' in Thika, we werden gelijk weer gespot en het podium opgetrokken met alle 'wazungu' en moesten hier dansen op Shakira, voor zo'n 1000 man publiek, haha! Verder weer op de foto met Nameless en gevraagd wanneer hij nou eens in het weeshuis op komt treden, we wachten af!

Op maandag gingen we met Nelson naar de Childrens-officer, de kinderbescherming hier in Thika. Het oudste meisje, Winnie, die net haar primary school heeft afgerond werd weer door haar familie (ooms en de oma) opgeëist. Ze is nu nl. oud genoeg om als dienstmeisje te gaan werken of evt. zelfs uitgehuwelijkt te worden! De familie heeft zich nooit om haar bekommerd, te gemeen gewoon. Het wrange is ook dat de oma Winnie mishandeld heeft en Winnie doodsbang voor haar is. Verder heeft een Nederlands echtpaar besloten Winnie's middelbare school te gaan betalen, 4 jaar boardingschool, intern. Winnie is heel erg intelligent dus ze moet echt haar opleiding afmaken. We hebben met de childrens-officer overlegd en hij gaat een meeting met ons en de ooms regelen. We hopen zo dat Winnie nog een maand bij CRC mag blijven en dan in januari naar boardingschool kan. We hopen op het beste!

Verder zijn we deze week weer naar de construction site geweest waar we zien hoe het nieuwe huis gestaag vorm begint te krijgen, hopelijk kunnen ze begin volgend jaar verhuizen!!

Sinterklaas is in aantocht en dat gaan we ook vieren, met zelfgebakken pepernoten, schuimpjes, liedjes zingen, schoen zetten, cadeautjes erin, kleurplaten, van alles! Van Miranda en van mijn ouders heb ik pakketjes (hebben er beide dik een maand over gedaan!) ontvangen vol met sinterklaasspulletjes dus die gaan we goed gebruiken, de kinderen vinden het heel erg spannend, zo'n 'mzungu-man' met witte baard die met zijn paard op het dak komt en cadeautjes legt in de schoenen!! Zwarte piet hebben we voor het gemak maar weggelaten, haha, hoe leg je dat hier uit! Na 5 december een update over hoe alles verlopen is!

We hebben met de kinderen ook al aan kerst gedacht en zijn al de hele week bezig kerstkaarten te maken voor alle sponsoren en familie, heel leuk, veel geklieder, geknip, geplak en tussendoor zelfgebakken koekjes of cake! Ja want we zijn verslaafd aan bakken, we gaan zelfs pepernoten en speculaas maken met de kids, met dank aan Mariekes speculaaskruiden!

1 December was het 'World Aids Day' en zijn we met de buurvrouw 'mama Eve' naar een bijeenkomst in Kandara geweest. Met de matatu een uur gehobbeld door een te mooi landschap en daarna naar vrienden van haar gegaan. We werden heel vreemd aangekeken in het dorpje, hier komen blijkbaar amper blanken! We liepen langs een slachthuis waar 10 man bezig waren een hele grote koe ondersteboven op te hangen aan haken, hmm, niet zo'n mooi gezicht! Daarna op de koffie in een piepklein huisje, met heel veel kinderen. De mensen hier zijn zo gastvrij, gelijk weer muziek op, fantastisch! Na de koffie naar de bijeenkomst. Hier was een podium waar toespraken werden gehouden, toneelstukken werden opgevoerd en er werd gezongen. Iedereen kreeg stickers en papieren petjes en het was een grote happening. Je kon je ook gratis laten testen op aids, veel mensen maakten hier gebruik van, wij hebben dat toch maar niet gedaan! Jammer genoeg was alles in het Swahili maar we leren gestaag! Na een ritje op een kameel (ja, een echte en die is hoog!) terug in de matatu. Dit was een onvergetelijk ritje, dik 20 man in een busje dat plaats biedt aan +/-15 man. Ik hing dan ook letterlijk ingeklemd tussen 2 stoelen, gelukkig is iedereen hier gezegend met een dikke 'matako' dus ik bleef er mooi tussen hangen! Halverwege de rit hoorden we een soort van gil, bleken er nog 4 geiten onder de stoelen te liggen! Te bizar, helemaal geweldig, haha!

Zaterdag had Jackson, een van de boardmembers me uitgenodigd voor de bruiloft van zijn neef. Met Jackson, zijn vrouw en baby, Mary-Ann (de huismoeder en tevens Jackson's zus) en een andere neef naar Nanyuki, een plaatsje zo'n 3,5uur rijden. De bruiloft was soortgelijk aan een Nederlandse bruiloft, ook in de kerk (was een christelijke, geen traditionele bruiloft) maar met heel veel gezang! Veel 'big mama's' met 'big matako's', werd wederom ingeklemd tussen 2 forse mama's! De bruid kwam wel een uur te laat maar achja, 'pole pole' hier in Kenia! Na de mis naar een groot veld waar het hele dorp te eten kreeg en weer veel muziek was. In de namiddag weer naar huis, heerlijk genietend in de auto, landschap aan me voorbij trekkend, allemaal lichtjes in het donker van passerende auto's, heerlijk, relaxen, een geslaagde dag!

Ik begon dit stukje met het ongeluk van Benina. Voor iedereen zal die naam misschien vreemd en onbekend klinken, dat klopt ook want Benina woont pas in CRC sinds donderdag! Ze werd door de Childrens Office gestuurd met haar broertje en zusje, Edward (1,5jaar) en Carol (3jaar). Ze kwamen aan op blote voetjes dus toen hebben we gelijk slippers en kleren voor ze gekocht, wat waren ze blij toen ze die kregen, wat een schatjes! Benina is met haar 9 jaar al een echte moeder, dat moet ook wel want haar vader is al lang geleden weggelopen en haar moeder was 1 maand geleden opeens spoorloos weg. Benina heeft toen een dikke maand alleen voor haar broertje en zusje gezorgd, tot ze echt geen eten meer hadden en ze naar de Childrens Office is gelopen. Nu zjin ze helemaal happy in CRC, zacht bedje, veel knuffels van ons en warmte en eten. Ze bloeien helemaal op. Hopelijk gaat het ook snel weer beter met haar gezichtje.

Ik heb nog een nieuwtje trouwens, het staat nog in de kinderschoenen (om maar in sinterklaas terminologie te blijven!) maar ik ga waarschijnlijk een weeshuis starten hier! Samen met een echtpaar van hier zijn we alle mogelijkheden aan het uitwerken en dingen aan het regelen. Het plan is om een weeshuis te starten voor geestelijk gehandicapten kinderen tussen de 4 en 14 jaar. We willen ook een schooltje eraan verbinden en een soort van kinderboerderij met geiten, kippen en konijnen. Hier moeten ze leren werken met hun handen en ook les krijgen zodat ze later een beroep kunnen uitoefenen. Geestelijk gehandicapten kinderen worden hier vaak verstopt of verwaarloosd, er is amper opvang. Hopelijk gaat alles lukken maar ik houd jullie op de hoogte!

Ik ga genieten van een paar pepernoten uit mijn ouders pakketje en daarna kerstkaarten maken.


Heel veel liefs,
dikke kus Tessa xxxxxxxxxxxxx


Sinterklaas-Update!!!!!!

Zoals ik hierboven al had geschreven zouden we sinterklaas gaan vieren en dat hebben we ook gedaan, in een woord GEWELDIG!!!!!
De avonden van voren al een aantal maal verteld over de Sint en zijn paard, dat vonden ze al heel spannend!
Elke avond vroegen ze of het paard al kwam!!
Op 5 december hebben we pepernoten en speculaas gemaakt, de kleintjes hebben zich echt suf gerold aan de pepernootjes, haha! Verder ook kleurplaten gemaakt (dankje Miranda voor de mooi kleurplaten uit je pakket!!!) en liedjes geleerd. 's Avonds na het eten alle kids aan de tafel, wederom verteld van de Sint onder het genot van warme chocomelk (is hier toch echt nog zomer!!) en de pepernoten en speculaas, heb nog nooit een bakje snoep zo snel leeg zien gaan, haha, en dat zo vlak na een hele berg 'ugali' en bonenprut! Daarna allemaal de schoenen gezet met kool (bij gebrek aan wortel!) en water en daarna zo hard gezongen (of was het toch schreeuwen?!)dat de Sint het in Nederland zou kunnen horen!!! Toen de kids vol spanning in hun bedjes lagen en ik vertelde over het paard op het dak (voor de zoveelste keer, ze vinden het verhaal te leuk!!) gingen opeens de aapjes over het dak sprinten (ja, we hebben echt heel veel apen in de tuin en op het dak!!), de kids dus helemaal extatisch, 'Dat is de sint en het paard!!!!!!' Hahaha, zo cool.
Maar het allermooiste was toch de ochtend, toen 23 slaperige kopjes om half 6 met ons bij de schoentjes gingen kijken...ze waren vol!!!! Met een zakje pepernootjes en chocolademuntjes (dankjewel Miranda en papa & mama!!) en kleine kadootjes. Ze waren zo enthousiast, je smelt gewoon!!!
Een super-sinterklaas, maar zeg nou zelf, waar kun je dan ook beter sinterklaas vieren dan in een weeshuis!!!!!

Liefs Tessa xxxxx

  • 04 December 2006 - 12:11

    Angelique Dethmers:

    Hallo Tessa,

    Ik kom in januari naar het CRC. Ben jij er dan ook nog?? Ik hoop het,want jouw plan voor het opstarten van een weeshuis voor verstandelijk gehandicapte kinderen heeft mijn interesse. Middels sponsorzwemmen met verschillende zwemverenigingen probeer ik geld in te zamelen. Nu gaat ook DE BRUG Veendam een zwemvereninging voor verstandelijk gehandicapten voor mij zwemmen en hun opbrengt wil ik dan wel aan jullie weeshuis schenken. Alle beetjes helpen. Laat het mij even weten of geef het anders even via Laure door, die heeft ook mijn emailadres.

    Groetjes en hopelijk tot ziens

    Angelique Dethmers

  • 04 December 2006 - 12:51

    Gerdi:

    Heej meis..

    Jeetje wat een gebeurtenissen allemaal! Beetje jammer dat de twee zustertjes nu alweer in nederland zitten, maar misschien helpt het als ik zeg dat ik aan de kinderen denk.
    Goed initiatief om daar een weeshuis te starten! Betekent het dan ook dat je langer blijft?
    Ik wens je natuurlijk nog hele fijne weken daar, geniet van sinterklaas en ik mail je snel..

    Kus gerdi

  • 04 December 2006 - 13:49

    Mandy Huinck:

    heey mevrouw Janssen..
    ik vind het wel erg van Benina. je bent er dan net pas van donderdag in en dan gebeurd je zoiets. verder leuk sinterklaas gevierd daar? (kende ze daar sinterklaas of niet?)
    ik ga nu straks als ik klaar ben met mijn huiswerk ook nog een kaart knutselen voor op te sturen. ze zullen hem daar wel mooi vinden. ik vind het ook super dat u (met iemand anders dan)een weeshuis gaat starten voor gehandicapten.
    groetjes mandy huinck x

  • 05 December 2006 - 16:01

    Eva Bastings:

    Heej Tessa!
    Goh wat een verhalen haha!
    wel heel erg leuk! ik lees al u verhalen!
    Het gaat heel goed op school! alleen meneer Keurentjes geeft minder goed engels les als u maar dat komt wel goed! haha
    Ik schrok wel even van het verhaal met dat meisje wat tege het raam was aangelopen en die vrouw met dat mes wat u vertelde! daar schrok ik erg van! Wel hele leuke en interessante verhalen! Nou nog veel plezier groetjes Eva Bastings(oud leerling haha)

  • 05 December 2006 - 19:23

    Kim:

    Ben je net een week weg is er zoveel gebeurd! Ongelooflijk zeg. Hopelijk gaat het goed met alle kinderen en met jou natuurlijk! Maar zo te lezen heb je genoeg plannen en geniet je nog elke dag van alles daar. Succes met alles en de groeten aan iedereen die we kennen!
    (P.s. Vergeet je niet nog elke week een Zappa te drinken in Porkies om te proosten op Gerdi en mij? ;))

  • 05 December 2006 - 22:53

    Evelien:

    heey!
    ik zit ook erg te denken om in de zomer bij crc te werken. het trekt me heel erg en heb ook al drie maanden ervaring in ghana in weeshuis opgedaan.
    wil jij mij info geven?? ik wil graag weten hoeveel geld het kost, vliegticket en hoeveel je per dag kwijt betn op project, en als je reist..?? hoeveel moet ik sparen zeg maar om er 6 weken te zijn of 5 weken??
    en verder wil ik alles wel weten wat je kwijt wilt:)
    en kan ik sowieso wel trecht bij crc?? of moet ik me voor bepaalde tijd opgeven??

    ik ben nu 23 jaar net, doe imtc in breda (toerisme engelstalig dat zich richt op derdewereld landen wel)

    www.evelienhartman.waarbenjij.nu voor ghana verhalen uit 2005.

    mijn email is evelien_hartman@yahoo.com

    groetjes, Evelien

  • 06 December 2006 - 09:21

    Ouders Saskia:

    Hoi Tessa
    Is er een rekeningnummer waar we je goede daden kunnen sponseren ?

  • 06 December 2006 - 19:00

    Frank Cergnul:

    Hey Tessa,

    Top om te horen dat het zo goed gaat! We zullen binnekort wel de verhalen van je pa en ma horen, en we kijken af en toe eens mee via de website.

    Succes met alles!

    Groetjes, ook van mn ouders en Mark

  • 06 December 2006 - 20:19

    Miranda:

    De verhalen worden steeds bizarder!!! Maar door de regels van je trieste verhalen door kan ik lezen dat je het nog steeds ontzettend naar je zin hebt! Dat is fijn om te horen (maar voor ons hier ook een beetje minder natuurijk...maar dat zal ik niet te hard zeggen) xxx Love you!

  • 06 December 2006 - 20:21

    Miranda:

    PS: heb je foto´s gemaakt met Sinterklaas?? Wil wel eens echte tevreden kindersnuitjes zien ipv die verwende poeten op mijn surprise dag met de brugklas!

  • 07 December 2006 - 16:23

    Anouk:

    YOU'VE GOT MAIL!!!

  • 07 December 2006 - 19:50

    Rachelle:

    Hey Tessa,

    Nog ontzettend bedankt voor je lieve smsje!! Jammer dat we niet even kunnen afspreken bij Servaas om bij te kletsen. Nou via de mail gaat ook wel. Ben blij om te horen dat je ondanks alle gebeurtenissen het nog steeds erg naar je zin hebt. Waar kan ik je adres in Kenia vinden? Kan ik ook wat voor je opsturen. Nou Sint Tessa tot snel. Veel plezier en veel liefs,
    Rachelle

  • 09 December 2006 - 20:22

    Pepijn:

    Pfff Tess, weet even niet goed wat ik moet zeggen, dit zijn heel aangrijpende verhalen, maar daarnaast ook waanzinnig mooi. Ik merk aan je manier van schrijven dat dit werk je gigantisch veel voldoening geeft en het is goed om dat tussen de regels door te lezen. Je hebt echt je plekkie gevonden, he? Geweldige actie met die pepernoten. Leuk hoe ze reageren (hier werd Sinterklaas en Zwarte Piet met pepernoten bekogeld...). Maar goed, gedraag je, have fun en geniet!!! (Is dat bier waar jullie die geiten mee afslikken een beetje te drinken? Wat een joekels!) Dikke poen, Pep

  • 11 December 2006 - 08:28

    Hettie:

    wat een blijdschap van die kindjes tessa hoe verwend zijn die van hier danwel niet leuk dat je hun over het s.klaasfeest hebt verteld

  • 11 December 2006 - 09:46

    Charmain Klas 1b:

    Heeeeeey Mevrouw Janssen
    Heeeeel Veeeeel suc6 in Kenia (of waardan ook )

    XXXX charmain en de klas 1B



    En van Otteheijm(K)

  • 12 December 2006 - 20:46

    Anke Gulikers:

    Hoi Tessa,
    Jeetje, wat gaat de tijd toch snel. Het is nu alweer bijna Kerst...
    Elke dag is een belevenis daar, he! Het is echt tegek om al je verhalen te volgen. Bedankt voor je kaart. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het uiteten gaan wel mist!
    Ben blij dat het met de kids en de projecten zo goed gaat.

    Groetjes, Anke

  • 15 December 2006 - 14:01

    Robert Dijkmans :

    hoi mevrouw janssen ik lees hier dat je het erg naar je zin heb in gronsveld is der ook al heeel wat gebeurt on der tusssen dgroetjes robert

  • 18 December 2006 - 17:56

    Peter:

    Hoi Tessa,

    6 weken? Hebben ze mijn pepernoten via Hongkong gestuurd ofzo. Anyway, ik hoop dat jij en de kids ervan genieten.

    Groetjes,
    Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Salama! In Juli en Augustus 2006 heb ik voor het eerst in mijn vakantie vrijwilligerswerk gedaan in een weeshuis in Thika, Kenya. Dit is mij zo goed bevallen dat ik besloten heb terug te gaan en ditmaal voor langere tijd. Ik wilde mijn eigen weeshuis opstarten. Zo gezegd zo gedaan, in feb 2006 was het Upendo Children's Centre geboren! Er wonen momenteel 25 kids, voor meer informatie check www.upendocentre.org Momenteel pendel ik tussen Nederland en Kenya. Op mijn website kun je al mijn belevenissen volgen. Voor foto's moet je zijn op www.tessajanssen.com Liefs Tessa

Actief sinds 09 Juni 2006
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 120079

Voorgaande reizen:

10 Juli 2006 - 30 November -0001

Kenia

Landen bezocht: