Feestdagen! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Tessa Janssen - WaarBenJij.nu Feestdagen! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Tessa Janssen - WaarBenJij.nu

Feestdagen!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tessa

08 Januari 2007 | Kenia, Thika

sponsoring T.Janssen te Maastricht 628791704

Lieve allemaal!!

Allereerst bedankt voor jullie geduld, heb lang op een nieuw verhaal laten wachten maar hopelijk is me dat vergeven! Heb het erg druk gehad met mijn moeder, de feestdagen en Upendo. Ook aan iedereen die weer diep in de buidel heeft getast, sommige al voor de zoveelste keer (lief!): Bedankt voor de mooie kerstbijdragen voor mijn projecten hier, heel welkom!

Maar hier dan weer de 'nieuwe avonturen van kuifje in Afrika', uhh, 'Tessa in Afrika'!

Ik begin bij het begin, de aankomst van mijn mama op Nairobi airport! Wat was het heerlijk om haar te zien, geweldig en binnen een paar minuten weer als vanouds, de hele weg naar Thika geklets, sorry Jackson(!!), en ik was helemaal happy!
Mijn moeder is gelukkig niet de moeilijkste dus die bleef gewoon slapen in het weeshuis, inclusief ranzige toilet en douche, haha, even slikken... maar lichtpuntje, ze hoefde zowel douche als toilet niet te gebruiken want het water was 'op'! Althans, af en toe is er gewoon een paar dagen geen water!

Na een drankje met de andere vrijwilligsters, Marieke en Laure, was het tijd voor cadeautjes en kaartjes, allerlei mooie en lieve berichtjes uit het verre Nederland, heel erg leuk, zelfs even een traantje moeten wegpinken, tja, je wordt blijkbaar best emotioneel (niet dat ik dat nog niet was!) zo ver van huis!

De volgende ochtend gelijk aan de slag, het is nl. bijna Kerst en we gingen naar het ziekenhuis om daar de zalen te versieren en de kids cadeautjes en lekkers te geven. Veel gezien, uitgedeeld, gekeken, aangehoord, indrukwekkend! Ik kreeg op de kraamafdeling zelfs door een moeder haar 2 dagen oude babytje aangeboden, dan moet je echt even slikken hoor, dat iemand je zomaar haar kindje wil meegeven want 'I have more, so you can have this one' is toch niet het meest voor de hand liggende antwoord op mijn commentaar dat ze een prachtig kindje had, bizar!

De dag erna gingen we op safari, met safariman Steve en een kok. We hebben de 'big-five' gezien (voor mijn moeder natuurlijk helemaal nieuw en fantastisch!) en kerstavond bijna in de bush bush doorgebracht daar we door de heftige regenval (wie zegt dat het altijd mooi weer is in Afrika!?) een paar keer flink vast zaten in de modder met ons busje. Gelukkig reden we in collonne dus hebben we elkaar allemaal helpen duwen en slepen.
Trouwens ik moet niet klagen, heb een modderbad, zonnebank, krachttraining en massage (hobbelen in het busje) in een gehad en dat zomaar gratis in de bush bush!! Oja, de Maasai-mannen zijn echt te lui voor woorden. De maasai-vrouwen daarentegen werken zich kapot terwijl de mannen niet eens mee willen duwen, het sterke geslacht! Na een paar uur vertraging zijn we maar een plaatsje eerder gestopt om maar niet in het donker te hoeven rijden, daar als een Maria en Jozef alle hotels afgelopen, 'sorry, we are fully booked'... tja zo krijg je het 'echte kerstavond-gevoel' wel hoor! maar gelukkig nog iets gevonden en daarna de heren voor hun inspanningen lekker mee uit eten genomen! De dag erna weer prachtige natuur en dieren gezien, een avontuur om nooit te vergeten!

Terug in CRC hebben we voor de kids en 3-gangen kerstdiner gemaakt, wij als serveerstertjes compleet met schort> Menu: soepje vooraf, frietjes, kerrie/kool- (met rozijntjes, ananas en nootjes!) salade en worstjes en een ijsje toe! Wat een feest! Onder de boom lag het bezaaid met cadeautjes (met dank aan mama en Barbara, super!)en de kids hadden de tijd van hun leven. Het gejuich met de ijsjes zal ik mijn leven lang niet meer vergeten! Ook de blijde gezichtjes met het uitpakken van de cadeaus staan op mijn netvlies gebrand, Een van de beste kerstdagen ooit!

Zo... wat een verhaal... overmorgen ga ik verder met 'part 2' want nu moet ik helaas weer gaan, ben nu nl in Nyeri om aan het nieuwe weeshuis te werken en 'duty calls'! Tot overmorgen voor 'part 2'!!!

Liefs Tessa xxx


Hier dan eindelijk part 2!

Na de kerst zijn mama, Kathelijn, Laure, Jackson en ik met Florence the headmaster weer naar John gegaan in Kilimambogo. Na een lange rit in de matatu en een flinke wandeling door de bush bush (met gammele bruggetje!!) via de school naar John. We hadden kerstcadeautjes bij ons voor John, de buurkinderen en de buurvrouw. Helaas was John niet thuis, hij was vissen met vriendjes. De buurvrouw was gelukkig weer even gastvrij en ze wilde zelfs een kip voor ons slachten maar daar hebben we vriendelijk voor bedankt! De buurkids waren erg blij met de cadeautjes, wij dus ook! We hebben helaas geen John gezien, zijn koe stond wel rustig te grazen in de wei! Toch een heerlijk dagje in the bush bush, ook flink verbrand, wat is die zon soms heet!

De dagen daarna rustig bij CRC met de kids doorgebracht, veel gespeeld, voorgelezen, koekjes gebakken, kortom leuke dingen gedaan!

Hierna begonnen mama en ik aan een nieuw avontuur, we gingen naar... Mombasa!
Met de nachtbus vanuit Nairobi naar Mombasa waar we 's ochtends aankwamen in de drukte van de stad. Overal matatu's en taxi's, ook matatu's die richting ons hotel gingen, althans dat zeiden ze. De matatu waar we na veel hectische toestanden instapten bleek een andere kant op te gaan. De overige passagiers werden uit de matatu gezet en wij bleven alleen over... dat was wel iets minder. We moesten opeens ook het 10-voudige betalen... Wij wilden uitstappen maar dat mocht niet, best wel een beetje eng want we zagen de krantenkoppen al voor ons...! Gelukkig werden we na veel geslijm van onze kant in de buurt van het hotel gedropt. Pfew! Het hotel was mooi en met een heerlijk zwembad, palmbomen, zonnetje, rust! Althans overdag want 's avonds trilden we ons bedje uit door de disco die naast onze kamer lag, haha, je kunt ook niet alles hebben! Oud op nieuw hebben we in het ernaast gelegen luxere hotel gevierd waar veel 'wazungu' feest vierden! Wij hebben daar ook eerst heerlijk gegeten op een soort van eren-terras, haha, we voelden ons heel 'royal'! 's Avonds heerlijk gedanst onder de sterren en om middernacht prachtig vuurwerk gezien op het strand, wow! Een heel mooi begin van het nieuwe jaar! Heel anders dan 'normaal' maar erg bijzonder!
Na een paar heerlijke dagen me de dagbus een heel stuk minder luxe (!) langs een prachtige route terug gehobbeld naar Nairobi en Thika.

Helaas was het toen alweer tijd voor mijn moeder om naar huis terug te gaan. Het afscheid van de kids was moeilijk, ze waren dol op mijn moeder (geef ze eens ongelijk!) en zij op hen. Zelf heb ik ook wat traantjes moeten wegslikken op het vliegveld maar ik zie haar al weer over een kleine 5 weekjes!

Nu ben ik heel erg druk met Upendo Centre, we gaan woensdag al open en ik heb de eerste kinderen al ontmoet. Mijn droom komt uit, een eigen weeshuis, zo bizar!
Hier deze week veel meer over! Dan vertel ik ook over de afgelopen weken en de nieuwe vrijwilligers hier, die me super helpen met Upendo!

Veel liefs, dikke kus xxxx
Tessa

  • 09 Januari 2007 - 06:44

    Leon:

    Hey Tess, weer een mooi verhaal, prachtige kerstgedachten als je iets voor die kinderen kunt betekenen. Ben benieuwd hoe jullie oud en nieuw hebben gevierd! dp Leon

  • 09 Januari 2007 - 15:07

    Miranda:

    Hoi lieverd! Ik was heel benieuwd naar jouw belevingen met de feestdagen en ben blij nu weer iets uitgebreids (ipv smsjes) te kunnen lezen! Ik zie uit naar part 2 en naar de volgende femail!! Kusjes van je vriendinneke

  • 09 Januari 2007 - 20:14

    Mandy :

    Heey Tessa, leuk om weer eens te lezen na zo’n lange tijd. Heeft uw moeder het daar ook leuk gehad? Trouwens, heel leuk om op kerstavond langs hotels te gaan om te kijken of er nog ergens plek is, haha. Ik hoop dat mijn kaart al is aangekomen en ik hoop ook een beetje op tijd.
    Groetjes Mandy huinck x (mentorklas)

  • 09 Januari 2007 - 21:21

    Patrick:

    Lieve mensen, er zijn weer nieuwe foto's van Tessa, Angeline en hun belevenissen

  • 10 Januari 2007 - 18:14

    Kenneth Schuimer:

    Heyy tessa,
    mooi verhaal van hierboven ik vind het knap dat je dat daar vrijwillig gaat doen . leuke foto's trouwens van al die kinderen :P

  • 10 Januari 2007 - 20:57

    Rachelle:

    Hi Tess,

    Jij boft maar! Je ondergaat daar hele beautybehandelingen in Thika. Nee, jij bent echt een Kerstengel voor die kindertjes en verdient een grote pluim!! Chapeau!!

  • 12 Januari 2007 - 13:28

    Sas:

    Lieve Tes,
    Had graag de gezichtjes van de kindjes willen zien bij het uitpakken van hun kerstcadeautjes! Moet wel mooi zijn!Dikke kus uit ons kikkerlandje!XXXX

  • 13 Januari 2007 - 21:26

    Didi & Leon:

    Hoi Tessa,
    Leuk om wat van je te lezen. Zagen je internetadres in de geschiedenisbox van Servaas. Nog de beste wensen uit M'tricht en Servaas in het bijzonder. Hoop dat je het daar goed gaat en we hopen je snel weer een wijntje en een hapje eten in Servaas te mogen serveren Groetjes, Didi & Leon

  • 17 Januari 2007 - 16:06

    Jan, Maria:

    Lieve Tessa,
    Ontroerend om die blije snoetjes te zien! Je verdient een plek op een hóóóge wolk.
    Wat knap dat je het al zo gauw voor elkaar hebt gekregen om je weeshuis in Upendo te openen. Ook daar succes gewenst.
    Groetjes van Jan en Maria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Salama! In Juli en Augustus 2006 heb ik voor het eerst in mijn vakantie vrijwilligerswerk gedaan in een weeshuis in Thika, Kenya. Dit is mij zo goed bevallen dat ik besloten heb terug te gaan en ditmaal voor langere tijd. Ik wilde mijn eigen weeshuis opstarten. Zo gezegd zo gedaan, in feb 2006 was het Upendo Children's Centre geboren! Er wonen momenteel 25 kids, voor meer informatie check www.upendocentre.org Momenteel pendel ik tussen Nederland en Kenya. Op mijn website kun je al mijn belevenissen volgen. Voor foto's moet je zijn op www.tessajanssen.com Liefs Tessa

Actief sinds 09 Juni 2006
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 120074

Voorgaande reizen:

10 Juli 2006 - 30 November -0001

Kenia

Landen bezocht: