Haraka, haraka, haraka....maar...geweldig! - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Tessa Janssen - WaarBenJij.nu Haraka, haraka, haraka....maar...geweldig! - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Tessa Janssen - WaarBenJij.nu

Haraka, haraka, haraka....maar...geweldig!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tessa

25 Augustus 2008 | Kenia, Nyeri

Lieve allemaal!

Zoals jullie zien heb ik maar weinig tijd om te mailen of deze site bij te houden, probeer nl om alle dingen die ik wil doen in 10 dagen te stoppen, haha. zel;fs in Kenya moet ik me vaak haasten, dit is niet wat ik hier gewend ben!!! Maar het moet want ik kom de 25ste nl al weer thuis..... Time flies....

Maar ik zal proberen onder woorden te brengen wat ik allemaal meemaak en zie!
Zoals ik vorige keer al schreef heb ik een matatu gekocht, een toyota busje dat we met de kids geverfd hebben, ziet er gaaf uit! Mijn eigen auto die we dus voor een testrit moesten meenemen! En de testrit was naar Nairobi, 3,5 uur hobbelen over de geweldig geplaveide wegen van Kenia! Op naar het animal orphanage en het Giraffe Centre!!!Volgeladen op pad, met een tussenstop in Thika waar we de Leens supermarkt weer hebben leeggekocht met cakejes, brood, fruit, snoepjes, ja, zo'n dagje uit doe je natuurlijk wel in stijl met bijbehorende gezonde lunch ;-) Oja, wat ik nopg vergeten was te vertellen, David, mijn favo ex-straatjochie giong ook mee. Dinsdag was hij nl gearriveerd in Nyeri, hij zal zijn vakanties ook verblijven in Nyeri, bij de ouders van Jackson. Wat een fanrtasische jongen is hij toch, echt zo innemend en ontwapenend, steelt gewoon je hart!

In het giraffe centre hebben Danielle en ik geprobeerd om als residents naar binnen te komen door Jackson en Paul (een van de counselors van UCC) als onze nieuwe ' husbands' aan te duiden! Dit werd echter niet geloofd, visa klopte niet, haha, slimme man achter de kassa maar we mochten wel voor de helft naar binnen, 20 kids aan je hand opent deuren!

De kids hebben de giraffes gevoerd, geaaid en sommige, includng me, gezoend! Snoepje in je mond en afwachten, dan krijg je een dikke french kiss van Mr.Giraffe himself! Het was vooral mooi te zien hoe de kleinste kids genoten. Chris bv, die door zijn vermeende autisme redelijk stil is opende echt, hij zei alles na en was niet bij de giraffen weg te slaan! Toen moe maar voldaan naar huis gehobbeld, wat een geweldige dag!

Verder hebben we ook een filmavond gehouden. Van Anniek had ik de laatste Disneyfilms meegekregen dus de kids waren helemaal happy, en niet alleen de kids, Jackson en de twee counselors zaten eerste rang!(liggend op de grond voor de kids met allemaal kleine beentjes over ze heen, haha!)

Een bezoekje aan de DCO mocht ook niet uitblijven, deze man blijft nl maar kinderen toewijzen aan Upendo, voor tijdeliojk onderdaak maar dat wordt altijd verlengd waardoor het nummer kids nu op 21 staat!!!! Dit is natuurlijk veel te veel dus hebben danielle en ik de vrijwilligerskamer omgeturnt in de 'grote meiden' kamer. het was te bizar dat 21 kids en 2 huismoeders in 2 kamers sliepen terwijl 2-4 vrijwilligers een kamer hadden. Toekomstige vrijwilligers zullen dan ook bij Jackson ouders, op het terrein waar de nieuwbouw komt slapen of in het Ibis hotel in Nyeri. Dit naar eigen keus. Er zijn nieuwe bedden en matrassen etc besteld zodat tenminsten alle kids weer een eigen bedje hebben! Maar ergens vionden ze het ook wel gezellig, met twee in een bedje, net zo'n pyama party soms!!!!
Maar even terug naar de DCO, ik dwaal af! Ik heb hem beleefd gevraagd te wachten met het toewijzen van nog meer kids tot de nieuwbouw klaar is en hij beloffde dit te doen. Wel vvroeg meneer terloops of ik geen sponsor wist voor zijn master studie, hij is nl een thesis aan het schrijven... werd ik nu lichtelijk gevraagd mee te doen aan de corrupte onzin?! Ik heb vriendelijk gelachen, zijn email en nummer genorteerd en beloofd te kijken wat ik kan doen... niets, hahaha, deze man is corrupt en allerminst vriendelijk maar ja, hij is wel belangrijk dus... lief lachen, it's good to be a girl!!!!

Ik noemde net al de naam Paul, een van de counselors. Ik heb nu twee mannen in dienst die de kids bij staan in het verwerken van hun problemen uit het verleden. Deze mannen, Paul en Patrick komen zelf van de straat dus weten veelal wat de kids bezighoudt. De kids zijn dol op ze en ze hebben ook mijn hart veroverd. Toen we op een avond een biertje dronkenvertelde ze hun eigen levensverhaal, zowel danielle als ik zaten met tranen in onze ogen,. ben altijd al een lekker emotioneel meisje maar in Kenya wordt dat altijd nog een tandje erger!!!

Mama Joe was ook weer van de partij, zij heeft alle kids gechecked op HIV, de laatset 5 nieuwe kids moesten echter nog gecjhecked worden en waar kun je dat beter doen dan onder een mooie boom in het zonnetje! Heb zelf ook maar een test gedaan en hopewel je weet dat je niks hebt is het toch spannend! Iedereen bleek gelukkig negatief!

Heb natuurlijk ook weer veel kleding gekocht voor David, hij moet natuurlijk goed voor de dag komen op school! Hij begint een dure smaak te ontwikkelen, misschien verwen ik hem ietsjes te veel maar ach, het is wel een geweldige jongen!!
Met taxichauffeur en goede vriend Joe zijn we ook bij de school van David geweest. Ergens in de middle of nowhere lag zijn kostschool, een aantal barakken en klaslokalen. Hier vertel ik morgen meer over...

Voor nu, veel liefs,

Tessa


  • 29 Augustus 2008 - 17:02

    Marieke K.:

    Super Tessa! Gauw weer bijpraten....

    Marieke

  • 31 Augustus 2008 - 11:40

    Nienke:

    Dag Tessa!

    Geweldig om die verhalen te lezen en om te lezen wat je toch maar weer hebt bereikt binnen die 2 weekjes. Ik mis het allemaal wel een beetje hoor.
    Volgens mij ben je nu alweer gearriveerd in Nederland. We spreken snel iets af om even bij te kletsen!

    Groetjes Nienke

  • 06 November 2008 - 09:29

    Peter Van Geel:

    Maanden later lees ik eindelijk je verhalen. Ik blijf het geweldig vinden wat je allemaal doet voor die kids. Ik kan dat niet vaak genoeg herhalen.
    Je kan ook zo enthousiast vertellen over je kids dat ik, en met mij vele anderen, graag zou gaan.

    Ga vooral ermee door en blijf zo enthousiast.

    Groetjes,
    Peter

  • 02 Januari 2009 - 20:01

    Tessa Schouwink:

    ik kan hier maar een ding op zegen je bent een wondermens.

  • 02 Januari 2009 - 20:35

    Gertie P.:

    Lieve Tessa

    Heb net de reportage gezien bij L1. Wat ben jij een prachtig mens!!
    Geweldig.

    Groetjes en de beste wensen voor 2009

    Gertie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Salama! In Juli en Augustus 2006 heb ik voor het eerst in mijn vakantie vrijwilligerswerk gedaan in een weeshuis in Thika, Kenya. Dit is mij zo goed bevallen dat ik besloten heb terug te gaan en ditmaal voor langere tijd. Ik wilde mijn eigen weeshuis opstarten. Zo gezegd zo gedaan, in feb 2006 was het Upendo Children's Centre geboren! Er wonen momenteel 25 kids, voor meer informatie check www.upendocentre.org Momenteel pendel ik tussen Nederland en Kenya. Op mijn website kun je al mijn belevenissen volgen. Voor foto's moet je zijn op www.tessajanssen.com Liefs Tessa

Actief sinds 09 Juni 2006
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 120005

Voorgaande reizen:

10 Juli 2006 - 30 November -0001

Kenia

Landen bezocht: