Upendo Centre!!!! & extra updates! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Tessa Janssen - WaarBenJij.nu Upendo Centre!!!! & extra updates! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Tessa Janssen - WaarBenJij.nu

Upendo Centre!!!! & extra updates!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tessa

17 December 2006 | Kenia, Thika

Extra updates.....

Krijg net een telefoontje uit Nederland, van Leon, een collega van Porta Mosana! Samen met een aantal collega's (naar een idee van Thea naar ik vernomen heb!) heeft hij maandagavond op school wafels gebakken en die daarna aan collega's verkocht. De opbrengst was helemaal voor Afrika, daar de school de ingrediënten sponsorden! Die opbrengst is maar liefst 630 euro! Te mooi natuurlijk, het komt zo goed van pas omdat ik nu met het nieuwe weeshuis bezig ben, echt te gek! Iedereen heel erg hartelijk bedankt, voor het bakken en het kopen, de kerst wordt steeds beter en beter!
Dikke kus!

....En nog een extra update, er gebeurt hier nl. zoveel dat ik elke dag wel kan schrijven maar dit stukje wil ik jullie niet onthouden, en ik kan niet wachten tot mijn volgende 'nieuwe stuk' van volgende week, vandaar even een extra update bij het 'oude' bericht 'Upendo centre'!!!

Het gaat nl. over John, het jongetje met kanker. Zoals ik al geschreven had, heb ik van Miriam en Ronald geld gekregen speciaal voor John en zijn koe!! Nou, die ben ik dus gisteren gaan kopen!!!! Haha, te grappig. Aangezien in John's huisje ook nog geen meubels (uberhaupt niks trouwens) staan heb ik die ook gelijk gekocht en meegenomen. In een te grote geleende pick-up met Kathelijn en Jackson als bestuurder. Eerst een voedselpakket gekocht, daarna ook nog allemaal leuke dingetjes, zoals een bal, waterpistool (viel erg in de smaak!!!), schriftjes, etuie met inhoud, snoepjes, koekjes, kerst-outfit, matras, lakens, etc en daarna door naar de timmerman. Hier een bed, tafel en stoeltje ingeladen en toen op weg. Er gaat maar een weg naartoe daar het in de 'middle of nowhere' ligt, haha, en die weg is ook niet echt te vergelijken met een weg in nederland, niet eens met een bospad eigenlijk, haha! Aangezien het hoofd van Johns school, Florence, met ons meereed zaten Kathelijn en ik achter in de laadbak, op het bed met matras, hoewel zaten, we lagen meer, heerlijk in het zonnetje, tja, is af en toe echt afzien hier!!!! Onderweg gestopt om de koe te kopen, die is ook nog eens drachtig dus het kalfje is straks ook van John. Nu kan hij door de verkoop van het kalfje, en natuurlijk de melk, een beetje in zijn eigen onderhoud gaan voorzien. Aangezien de koe gedoneerd is door Ronald hebben wij de koe (is wel een meisje natuurlijk maar ja...) 'Ronald' gedoopt!! Was voor John nog moeilijk uitspreken, die rare Nederlandse naam, maar het lukte!!!
Toen we bij John aankwamen nog een heel stuk gesjouwd met de spullen naar zijn huisje. John is een jongetje van weinig woorden maar zijn lach maakte de dag helemaal geslaagd, zelfs al even proefgelegen in het bed, haha! Daarna een groot slot op de deur gemaakt omdat zijn oom, John nog wel eens uit zijn huisje wil verjagen om zelf daar te gaan slapen. Nu gaan buren er op toezien dat dit niet meer gebeurt en hangt er een groot slot op de deur! Bij de buurvrouw 'Waluka' nog gegeten, zo gastvrij weer, en daarna voldaan door de ananasvelden terug naar huis gehobbeld. Helemaal roodverbrand thuis aangekomen en ons toen zelf getrakteerd op uit eten in 'bluepost' de perfecte afsluiting van de perfecte dag! Nog best laat geworden....!

Oja, 's ochtends ben ik met Grisson nog naar de dokter geweest. Hij is zo langzamerhand nl. aan het veranderen van een lachend jochie in een bedrukt mannetje. Op school gaat het erg slecht en de lerares vind hem lui. Hier was ik het totaal niet mee eens, hij snapt het gewoon niet (en die lerares al helemaal niet!!!) en volgens mij, en gelukkig ook andere vrijwilligers, is Grisson misschien niet helemaal in orde. Licht autistisch hadden we zelf in gedachten, hij is vaak zo in zijn eigen wereldje dat hij amper reageert, ook zijn engels blijft erg achter vergeleken bij de rest van de kids. Het is zo zielig om te zien dat hij wel wil maar het gewoon niet kan... Vandaar ook dat steeds bedruktere smoeltje...
Wat bleek nu bij de dokter, Grissons oren zitten zo verstopt dat hij amper iets hoort, dat verklaart natuurlijk al heel veel, zijn achterstand op school en met engels, en zijn teruggetrokkenheid in zijn eigen wereldje! Nu heeft hij medicijnen om zijn oren schoon te maken en zaterdag moet hij terug voor een psychologisch onderzoek, ben zo blij dat hij nu geholpen wordt, hoop snel zijn stralende lach weer terug te zien!!! Na de dokter heb ik hem meegenomen om het voedselpakket voor John samen te stellen in de supermarkt, hij wilde wel alles wat er enigzins lekker uitzag in het karretje gooien, voor zichzelf wel te verstaan (!) maarja, af en toe een beetje verwennen mag wel toch!!!

Zo, dat was de (best lange) update, volgende week meer, en... vanavond (20/12) komt mijn mama!!!!!!!!

Salama allemaal!!!!

Al in de kerstemming aan het komen?? Ik hier in ieder geval wel! Had niet gedacht dat ik zonder 'winterwonderland', de kerstmarkt in Aken en de lichtjes in de straat toch in de stemming zou komen.... maar het is gelukt! In CRC staat een mooie (nep!) kerstboom en de kids hebben leuke sterren gemaakt om erin te hangen, ziet er superleuk uit met de gekleurde, knipperende kitsch-lichtjes, haha!!! Verder hebben we voor familie en sponsoren kerstkaarten gemaakt, en kerstfoto's 'featuring' onze kids als kerstmannetjes!!! Te lief gewoon.

Met kerst komt mijn moeder al, over maar liefst 4 dagen van nu!! Kan niet wachten!! Eerst op safari, dan kerst met de kids, daarna naar de slums met voedselpakketten, Thika verkennen en dan heerlijk luieren op het strand van Mombasa!! Wat een vooruitzicht!!! Hhhmmmmmm!!!!!!!

Maar wat is er hier weer allemaal gebeurt de afgelopen week.... Veel!!!

Allereerst hebben we Sinterklaas uitgezwaaid naar Spanje, al horen de kids hem soms toch nog op het dak....! ( verdwaalde piet die het klimaat hier toch fijner vind of zijn dat toch de apen!?!?)
Om de kids toch nog verder te trakteren, (het is tenslotten toch een feestmaand!) zijn we vorige week zaterdag naar Nairobi gegaan met alle kids. Hier hebben we 'Bomas of Kenya' , 'The safariwalk' en ' the animal orphanage' bezocht. Met alle kids, Nelson & diens kids, Mary-Ann, Ann en de vrijwilligers in 2 matatus! Wat een happening, haha, alle kids luidkeels zingen, een hoog schoolreisjesgehalte!!
Aangekomen eerst naar de safariwalk waar iedereen gratis binnenkwam vandaag behalve... tja de 'mzungus'. Het was 'gratis entree' voor alle burgers en aangezien wij hier nu ook wonen vonden wij dat we ook wel gratis naar binnen mochten...daar dacht de man bij de ingang toch anders over... Maar, dankzij mijn zielige verhaal (dan hebben we geen geld meer voor de lunch van de kids! leugentje om bestwil...)en een stuk cake mochten we dan na lang beraad toch gratis naar binnen, ik begin het te leren, haha! De kids genoten van alle dieren die ze zagen, giraffe, zebras, apen, veel!! In the animal orphanage (na wederom een zielig verhaal en lief kijken, knipper knipper!!)konden we weer allemaal gratis naar binnen. Ook dit is een soort van dierentuin waar de kinderen helemaal happy van de ene kooi naar de andere kooi renden. Na een heerlijke lunch in het park werden alle kids door de lokale artiest geschminckt tot bloemen, konijntjes en vlinders! Hierna door naar Bomas of Kenya, waar allerlei traditionele dansen de revue passeerden. Heerlijk op een tribune zitten met kinderen hangend op je schoot, genieten, is echt een aanrader! Voelde mezelf ook helemaal happy!! Na wat cake en lollies vermoeid maar zeker voldaan in de matatu terug naar CRC. Een geweldige dag!!!!

De 12de was 'Jamhuriday' oftewel onafhankelijkheidsdag, daar Kenya tot 12 december 1963 onder Brits bewind stond. Samen met Jackson, zijn vrouw en een neef op deze feestdag richting Nyeri. Hier willen Jackson en ik nl. het weeshuis gaan opstarten. We hadden al een budget gemaakt en gingen nu kijken voor huizen en een huismoeder. We verbleven bij Jackson's ouders en elke avond stonden er 'gasten voor mij' aan de deur die die 'mzungu' graag wilden zien, haha, zit je daar op de bank, haha, smile, smile!! Verder te veel gegeten; " Tessa, you have to eat more!!! Here, take some more sweet potatoes, sugarkane, tea, bread, beans, hot milk etc...!!" Mijn weerwoord dat ik bij de buren ook al zoveel eten gekregen had (overal waar je op bezoek gaat krijg je namelijk veel te eten!!!) werd niet gehoord, eten zou ik!! Na al de pepernoten uit jullie pakketjes en deze afgelopen week zitten mijn broeken toch wel iets strak, haha!

Aangezien alles (behalve eten dus)hier 'pole pole' gaat had ik gedacht dat het weeshuis-project wel langzaam aan zou gaan...Eerst ging het inderdaad rustig, we gingen langs andere weeshuizen om ons te orienteren, vragen te stellen etc. Hierna gingen we een paar huizen bekijken met een makelaar en.....toen ging het snel....na een paar huizen te hebben bekeken vonden we een huis!!!!! Dit huis is om te starten perfect, 4 slaapkamers (jongenskamer, meisjeskamer, vrijwilligerskamer en huismoederskamer), grote keuken, sanitair en binnen het budget. Toen gelijk maar betaald voor de eerste 3 maanden. Hierna meteen door naar de plaatselijk meubelmaker (moet toch de plaatselijke economie sponsoren he!!) om de bedden en meubels te bestellen. Hierna weer snel door naar andere winkels voor alle huishoudelijk spullen. We hebben matrassen, lakens, dekens, een gastoestel, serviesgoed, prullenbakken, potten, pannen en nog veel meer gekocht!!!!! Het huis wordt nu, als ik dit schrijf, opgeknapt, geverfd en in januari kunnen de spullen al erin!!!! Hopelijk zijn we half januari al draaiende met ongeveer 6 kids!!! Wie zegt dat hier in Kenya dingen 'pole pole' gaan??? Haha, eerder haraka (=snel)!!!!!!! Daar alles zo snel ging ben ik nu echt helemaal voldaan en .... blut!!!! (had gelukkig al sponsorgeld gekregen van lieve familie, vrienden en kennissen maar dit project ging zelfs dit bedrag te boven.) Maar straks heb ik weer een afspraak met de Rotaryclub (duimen dus!!)en terug in Nederland ga ik hard op zoek naar sponsoren en vrijwilligers! Komt allemaal helemaal goed, ik heb er alle vertrouwen in, ben helemaal gelukkig!!! Een droom die uitkomt!
Ik houd jullie op de hoogte en foto's komen eraan!!!! waarschijnlijk kom ik nu wel al half februari naar huis terug want ik moet hard op zoek naar sponsoren en vrijwilligers en dat gaat toch net iets makkelijker als je daar in persoon aanwezig bent ipv via de email. Ik zal wel vaak teruggaan naar Kenia om alles te volgen en vanuit Nederland regel ik ook alle geldzaken, zal dus van een afstandje close betrokken blijven bij het "Upendo Centre".
Ik wil iedereen die mij gesponsord heeft en nog steeds doet, heel hartelijk bedanken voor de steun, vind het echt geweldig dat jullie allemaal zo meehelpen om dit mogelijk te maken!!!!!! Asante Sana!!!!

Ik zal natuurlijk niet de projecten die al lopen vergeten, zoals allereerst CRC. Gelukkig heeft CRC veel genereuze vrijwilligers en een hele goede board dus die gaan al heel goed. Een project waar ik ook nauw betrokken wil blijven is het jongetje 'John' uit Kilimambogo. Morgen ga ik een bed, tafel, stoel en kast kopen voor hem. Verder ook een koe(!) zo kan hij, door de verkoop van melk, geld verdienen. Ik ben helaas blut maar mijn oud-collega Miriam en haar man Ronald hebben geld gesponsord om dit te bekostigen, uit naam van John dus heel erg bedankt!!!
Een ander project dat mijn hart heeft gestolen is de 'Kamsheg' uit de sloppenwijk 'Kibira'. Hier gaan we 28 december (ja mama, trek maar oude schoenen aan!!!!) weer voedselpakketten uitdelen.

Zoals je leest is het hier druk maar geweldig! Ik verheug me op mijn moeders komst en kerst met de kids!

Volgende week zullen er weer foto's staan op www.tessajanssen.com en zal ik ook eens een update geven over alle kids afzonderlijk, want ze hebben allemaal een eigen karater en persoonlijkheid! Zo verschillend maar allemaal te lief!!! Oja, het gezichtje van Penina ziet er al veel beter uit, geneest heel goed!!!!

Tot snel, dikke kus en veel liefs,

xxxxxxxxxxxxxx Tessa

Sponsoring:
rek. 628791704 tnv T.Janssen
te Maastricht ovv Kenya

  • 17 December 2006 - 18:44

    Mandy Huinck:

    Heey Mv. Janssen! Het is echt geweldig wat u schrijft. Vooral hoe u schrijft hoe jullie gratis naar binnen zijn gekomen. Ik heb me kapot gelachen. Fijne kerstdagen!!! En er komt nog een kerst kaart aangevlogen.
    Groetjes Mandy:D

  • 18 December 2006 - 11:22

    Anniek:

    lieve tess,

    wat klinkt het allemaal geweldig wat je daar doet en wat goed dat je droom al zo snel uitkomt! Ik zal zeker weer wat geld storten voor dit project!!
    heel veel plezier met je moeder en een hele fijne kerst,

    liefs,

    Anniek

  • 19 December 2006 - 07:33

    Leon S:

    Ha Tessa, Vandaag is een beetje jouw dag hier op school, vandaag moet onze inspanning omgezet worden in geld. Het vooruitzicht is in onze ogen goed dus we laten je zsm weten wat onze opbrengt zal zijn. Mooi dat je droom uitkomt, heel veel succes Tess, we blijven je volgen en alvast hele fijne kerstdagen met je moeder. Je hoort snel weer iets van me. kusjes Leon

  • 19 December 2006 - 23:24

    Angelique:

    Hallo Tessa,

    Goed zeg dat je dat weeshuis zo snel gerealiseerd hebt. Geweldig.
    Groejes en tot 2 januari

    Angelique

  • 20 December 2006 - 14:37

    Godelieve:

    Hoi Tessa,

    Angeline zal nu wel bijna gearriveerd zijn. Samen wens ik jullie heel veel plezier en fijne feestdagen.

    Groetjes Godelieve

  • 20 December 2006 - 18:10

    Helma Thijssen:

    Lieve Tessa

    Hele fijne kerstdagen en een geweldig 2007 wenst je

    Helma Thijssen

  • 20 December 2006 - 19:19

    Gerdi:

    Lieve tessa,

    Ik ben echt zo trots op je en heel gelukkig voor jou... Weet zeker dat je daar goede zaken aan het doen bent! Hou me op de hoogte en als er iets is wat ik (als sponsor)kan doen dan hoor ik het graag!
    Nog een hele fijne tijd daar samen met jullie mam en geniet van kerst en oud op nieuw!

    Dikke kus gerdi

  • 20 December 2006 - 22:16

    Jan En Carla Daemen:

    Hallo Tessa (en Angelique),

    Gewoon even voor jullie samen: hele prettige dagen en voor Tessa : veel succes

    groeten,
    Jan en Carla

  • 20 December 2006 - 22:55

    Pep:

    Ben met mijn klasje gaan eten bij de Joie (kun je je voorstellen, 27 kippen kakelend door de Karaoke-installatie om daarna een kipsaté naar binnen te werken...) en ben later gaan schaatsen op Winterwonderland. Heb ze daar getracteerd op JOUW wafeltjes, echt een super-actie van Leon en Thea! Hoop dat het snel beter gaat met Grisson, want ik weet dat het jouw schatje is! Die lerares is gewoon een suffe Roda-supporter en heeft misschien een hekel aan zijn mooie, nieuwe, rood-witte shirt:) Maar zonder auw kloete, ben blij dat jullie een oorzaak hebben gevonden en dat het menneke weer kan lachen. En idd, verwen hem dan maar goed! Tess, ben echt heel erg trots op je en wens jou en iedereen daar een hele fijne Kerst en een waanzinnig gezond, gelukkig, maar vooral HUMORISTISCH 2007!

    Dikke kus, Pep

  • 21 December 2006 - 22:37

    Karin Jalink:

    Ha die Tessa!
    Geweldig wat je allemaal doet en beleeft daar in Kenia!
    Ik wens jou en Angeline samen met je medewerkers en de kinderen hele fijne kerstdagen! groetjes, karin

  • 22 December 2006 - 11:03

    Miranda:

    Hoi lieverd,
    geniet van de tijd met je moeder en veel plezier met de feestdagen daar!!!
    Kerstkus M.

  • 22 December 2006 - 20:48

    Bernie:

    Hoi Tessa, wow wat gebeurt er een boel bij jou!! Ben trots op je. Zoals beloofd wil ik je wat "kerstgeld" overmaken, maar ik kan je rekening nummer nergens vinden!!?? Wil je dit nog eens op je site zetten. Verder fijne kerstdagen en een SUPER 2007.
    xxx Bernie

  • 22 December 2006 - 20:49

    Bernie:

    Oepsie... het is al laat en ik zie nu pas dat het rekening nummer wel op de site staat. Nog maals fijne feestdagen.
    xxx Bernie

  • 23 December 2006 - 11:51

    Ryanne Custers:

    Hey mevrouw janssen.Weet u nog wie ik ben? Nou ik wens u even fijne kersten een gelukkig nieuwjaar.
    Groetjes Ryanne Custers Porta Mosana Gronsveld:)

  • 24 December 2006 - 10:13

    Anke En Bas:

    Hallo Tessa en Angeline,

    Tessa, je hebt dit jaar al zoveel bereikt. Het moet geweldig zijn om hierop terug te kijken! Ga zo door in het nieuwe jaar!

    Wij wensen jullie een bijzondere kerst en een even zo bijzondere jaarwisseling toe!

    Groetjes

  • 24 December 2006 - 16:25

    Fam. Hendrikx:

    Hoi Tessa,

    We wensen je hele fijne feestdagen samen met Angeline, en wensen je heel veel succes. Een kleine Kerstbijdrage is overgemaakt. Groetjes, Pascal Ine Bas en Tim Hendrikx

  • 26 December 2006 - 14:57

    Anja:

    Dank voor al je verhalen van de afgelopen maanden en niet te vergeten de foto's. wens je een heel goed en gezond 2007 toe. en nog veel plezier met Angeline de komende week. liefs Ernst en Anja

  • 27 December 2006 - 11:34

    Tiny Maas:

    lieve Tessa
    Het is mooi om je ervaringen te lezen. Op dit moment werkt een nichtje van me in Mozambique. Met kertmis heb ik me verplaatst in jullie leef- en werksituatie. Jullie werken hard, doen zivol werk maar genieten ook van de mooie dingen in Afrika. Wat denk je dat dan met mijn gedachten gebeuren? Als je een tochtje met een truck beschrijft voelt het alsof ik zelf in die truck zit. Ik wens je heel veel sterkte bij je werk, let goed op jezelf en een gezond en zinvol 2007 toegewenst.
    Heel veel groetjes uit Mechelen.

  • 29 December 2006 - 18:20

    Rachelle:

    Hey Tess,

    hopelijk heb je mijn Kerstgroet ontvangen, ben blij om te horen dat alles goed met je gaat, maar vind het nog leuker om je in februari weer te zien. Ik wens je veel liefde en geluk voor 2007!!
    Dikke kus!!!

  • 29 December 2006 - 22:51

    E.H. Van Dijl:

    Goed bezig jongedame! Het ga je goed!
    Fijne jaarwisseling!

  • 31 December 2006 - 12:38

    Sandra:

    He lieve tessa, ik ben trots op hetgeen je al allemaal hebt bereikt. En jaloers dat jij nog steeds daar zit bij de kinderen. Wil je ze een dikke x geven van me? Geniet er nog van ook van de tijd met je mama. Als je terug in Nederland ben hou me op de hoogte wil je graag helpen als het kan. Ester al gezien?? Ik wens je een heel goed 2007!!! OOk voor maryann, juliane en boardmembers en de kids. dikke x

  • 31 December 2006 - 21:54

    Sjaak En Elsbeth:

    Hoi Tessa en Angeline, we zitten hier op oudjaarsavond met Oma en Carla, we wensen jullie een goede jaarwisseling en een speterend nieuwjaar! Liefs van ons allemaal. Sjaak en Elsbeth

  • 01 Januari 2007 - 14:56

    Di-Paolo Bjorn:

    Heeeeel veel goede wensen toegewenst voor het nieuwe jaar 2007. Laat het een jaar zijn gevuld met warmte, liefde, liefdadigheid, gezondheid, ... vul maar aan.

    De allerbeste wensen Tessa

    Bjorn

  • 06 Januari 2007 - 17:05

    Miriam:

    Lieve Tessa,
    Heel veel geluk in het nieuwe jaar met Upendo!
    Ik mis jullie allemaal!!
    Liefs Miriam

  • 07 Januari 2007 - 13:59

    Rob:

    Hallo Tessa, het is geweldig te lezen wat je allemaal doet zo ver van huis! Ik ben net terug van een vakantie in Krakau en heb daar natuurlijk verteld over jouw fantastische onderneming. Je hebt heel veel groeten van iedereen van de Stefan Batoryschool, in het bijzonder van Maria!
    Hou je taai en laat het goed gaan!
    Groeten, Rob

  • 07 Januari 2007 - 15:57

    Jan Daems:

    hallo tessa, eindelijk je berichten eens gelezen. Om te beginnen wens ik je een gelukkig nieuwjaar en dat alles waar je voor werkt zoveel mogelijk mag lukken. vakantie is om en porta had goede zaken gedaan met de wafels, begreep ik op school en via jou. Porta havo en vwo had ook kenia als kerstactie, maar dan de weeskinderen van eunita. Het ziet ernaar uit dat dat flink wat opgebracht heeft. Marianneen ik gaan deze zomer naar Kenia, dus we moeten elkaar zeker opzoeken. Ik laat wel iets weten als er meer duidelijkheid is. Heb je eunita al ontmoet? Hartelijke groeten, jan en marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Salama! In Juli en Augustus 2006 heb ik voor het eerst in mijn vakantie vrijwilligerswerk gedaan in een weeshuis in Thika, Kenya. Dit is mij zo goed bevallen dat ik besloten heb terug te gaan en ditmaal voor langere tijd. Ik wilde mijn eigen weeshuis opstarten. Zo gezegd zo gedaan, in feb 2006 was het Upendo Children's Centre geboren! Er wonen momenteel 25 kids, voor meer informatie check www.upendocentre.org Momenteel pendel ik tussen Nederland en Kenya. Op mijn website kun je al mijn belevenissen volgen. Voor foto's moet je zijn op www.tessajanssen.com Liefs Tessa

Actief sinds 09 Juni 2006
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 120008

Voorgaande reizen:

10 Juli 2006 - 30 November -0001

Kenia

Landen bezocht: